5 mei 2021

Hoe maak je jouw website doelgericht? Peter Bronkhorst

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Al voordat je een website laat bouwen heb je waarschijnlijk al wel een idee over hoe je website eruit zou moeten zien en wat voor teksten je er bijvoorbeeld op zou willen hebben. Maar voordat je van start gaat, is het belangrijk om even goed te kijken naar het doel van je website: wie gaat jouw website bezoeken, waarom bezoeken zij jouw website en wat is precies het probleem dat zij hebben dat jij voor ze kan oplossen? Wanneer je niet duidelijk hebt wat jouw website moet gaan doen en voor wie, is de kans op een goed resultaat natuurlijk niet zo groot.

Doelgroep

Wie gaan jouw website bezoeken en hoe komen ze daar terecht? Misschien een lastige vraag als je er nog nooit over nagedacht hebt, maar heel belangrijk om te bepalen wat jouw website precies moet doen en wat voor inhoud je er op plaatst! Enkele voorbeelden van doelgroepen voor een website:

  • Een vakantiepark
    • Mensen die een vakantie willen boeken
    • Klanten die hun vakantie bij het park al hebben geboekt
  • Een tandartspraktijk
    • Potentiële nieuwe patiënten
    • Bestaande patiënten
  • Een uitzendbureau
    • Werkzoekenden
    • Bedrijven die personeel zoeken
    • Werknemers die via het uitzendbureau werken
    • Bedrijven die personeel inhuren via het uitzendbureau
  • Een adviesbureau
    • Bestaande klanten
    • Potentiële klanten


Dit is natuurlijk heel globaal. Het is aan te raden om je doelgroep goed te onderzoeken, zodat je begrijpt waar ze naar op zoek zijn en bijvoorbeeld je taalgebruik op hen kunt aanpassen. Je kunt tegenwoordig veel te weten komen over je doelgroep via profielen op social media, maar er zijn ook verschillende tools waarmee je vragen kunt stellen aan je bezoekers en klanten om zo meer te weten te komen over je doelgroep.

Aan de hand van de informatie die je verzamelt kan je vervolgens een ‘buyer persona’ maken; een klantprofiel van een fictieve klant met de eigenschappen van jouw doelgroep. Dit helpt je om je in te leven in de klant; niet alleen handig bij het maken van je website, maar ook bij heel veel andere dingen die je voor je klanten doet.


Klantvraag

Nu je weet voor wie je jouw website maakt, is de volgende vraag; wat wil jouw doelgroep? Vaak is de behoefte van de klant iets anders dan wat hij zegt of denkt nodig te hebben; de vraag achter de vraag.

Voorbeeld:
Een klant komt bij een bouwmarkt en zegt tegen de medewerker: ‘ik zoek een boormachine’. De medewerker vraagt vervolgens; ‘zoekt u een klopboor of een accuboormachine’. De klant haalt zijn schouders op ‘het maakt mij niet uit of er een snoer aan zit, ik moet gewoon een gat in de muur boren.’. De medewerker maakt hieruit op dat de klant een klopboormachine nodig heeft en laat een aantal modellen ziet. ‘Dat is toch wat duurder dan ik had verwacht,’ zegt de klant, ‘dat wordt wel een duur gaatje zo.’. De medewerker oppert vervolgens om gebruik te maken van de verhuurservice, dan is hij voor een klein bedrag klaar. Wanneer het formulier voor de verhuur vervolgens tevoorschijn wordt gehaald moppert de klant: ‘Wat een gedoe om een fotolijstje op te hangen zeg.’ De medewerker kijkt op en zegt: ‘O, wilt u alleen een fotolijstje ophangen? Waarom gebruikt u dan niet gewoon een zelfklevend haakje voor fotolijstjes?’

De klant in het voorbeeld had zelf een oplossing bedacht voor het probleem dat hij had, maar dat bleek uiteindelijk toch niet helemaal te passen. Door uit te zoeken wat eigenlijk de behoefte van je klant is, kun je dat direct aanspreken en kun je optimaal waarde bieden aan je klant.

Zoals je ziet kunnen de eisen aan een website, afhankelijk van het doel en de doelgroep van de website, nogal uiteenlopen. In principe zijn er drie basisfuncties waarvan een website er een of meerdere heeft:

  • Informatievoorziening – jij geeft informatie aan de bezoeker
  • Verkoop – jij probeert iets te verkopen aan de bezoeker
  • Interactie – de bezoeker geeft jou informatie op basis waarvan een contact of transactie tot stand kan komen.


Klantreis

Indien jouw website gericht is op (potentiële) klanten, dan is het goed om na te denken waar zij zich in de ‘klantreis’ bevinden op het moment dat ze op jouw website komen en hoe je hen met jouw website gaat helpen om verder in hun klantreis te komen.

Iemand die bijvoorbeeld in de ‘acquisition’ fase zit, is geïnteresseerd geraakt in jouw product of dienst, maar is er nog niet aan toe om bij je te kopen. Een grote knop met ‘koop nu’ op de pagina waar hij binnenkomt zal waarschijnlijk dus niet erg succesvol zijn. Door de klant kleine, laagdrempelige stappen te bieden om de klantreis te vervolgen vergroot je jouw kansen op een verkoop of een nieuwe klant.

Klantreis

Indien jouw website gericht is op (potentiële) klanten, dan is het goed om na te denken waar zij zich in de ‘klantreis’ bevinden op het moment dat ze op jouw website komen en hoe je hen met jouw website gaat helpen om verder in hun klantreis te komen.

Iemand die bijvoorbeeld in de ‘acquisition’ fase zit, is geïnteresseerd geraakt in jouw product of dienst, maar is er nog niet aan toe om bij je te kopen. Een grote knop met ‘koop nu’ op de pagina waar hij binnenkomt zal waarschijnlijk dus niet erg succesvol zijn. Door de klant kleine, laagdrempelige stappen te bieden om de klantreis te vervolgen vergroot je jouw kansen op een verkoop of een nieuwe klant.

Heb je vragen? Stel ze gewoon!

GewoonMedia-Logo-white

Gewoon Media B.V. staat bij de Kamer van Koophandel geregistreerd onder het nummer: 80326285

Contact