5 Tips om het juiste Social Media platform te kiezen.

Met bijna 200 social media-platforms om uit te kiezen, hoe weet je welke de juiste zijn voor jouw bedrijf? Waar moet je beginnen?

Voor de keuze van het juiste platform lopen we een aantal stappen door. Hierbij is het belangrijk is om te starten met 1 social media kanaal en deze succesvol op te zetten, voordat je overgaat naar de volgende. Als je jouw aandacht en tijd direct over meerdere kanalen gaat verdelen, is je kans op succes meteen veel kleiner.

  1. Onderzoek waar je doelgroep actief is.

Het publiek is absoluut de belangrijkste factor voor het kiezen van het juiste platform. Anderen zaken maken niet uit als je publiek niet eens actief is op het gekozen platform. LinkedIn bijvoorbeeld heeft het grootste zakelijke netwerk, maar als je publiek zich bevindt op Instagram, dan moet je daar zijn.

Pro tip: Maak een buyer persona.

Een buyer persona is een klantprofiel van een virtueel persoon die je maakt met de kenmerken die passen bij jouw doelgroep. Op die manier krijg je een duidelijk beeld van wie je wilt aanspreken en wat de eigenschappen en interesses zijn van je publiek.

Internetgebruikers hebben een gemiddelde van 8 social media kanalen waar ze op actief zij en zijn dus meestal via meerdere wegen te bereiken. Kijk dus ook naar andere factoren voordat je een keuze maakt.

  1. Onderzoek welk platform past bij je bedrijf.

Verkoop aan bedrijven of particulieren, producten of diensten, branding; al deze punten spelen mee in het kiezen van het juiste kanaal. Vooral visuele merken, zoals grafisch ontwerpers en artiesten zouden sneller naar platformen gaan zoals Behance, Dribble, en Instagram. Terwijl B2B bedrijven eerder kiezen voor LinkedIn.

Maar het is niet verstandig om alleen hier je keuze op te baseren. Een grafisch ontwerper kan op Instagram visueel mooi zijn werk laten zien, maar hij is ook nog steeds een ondernemer waardoor hij kan profiteren van LinkedIn. Volume speelt hier ook een belangrijke rol in; Instagram is een groot kanaal met veel gebruikers, terwijl Dribble zich veel meer richt op een niche en daardoor een kleiner volume heeft.

Het is goed om te kijken naar de verschillende opties. Zoek  vooral naar de plek waar je echt impact kunt maken in vergelijking met je concurrentie. Dat brengt ons bij de volgende tip.

  1. Onderzoek wat je concurrenten doen op social media

Na de eerste 2 stappen te hebben bekeken, onderzoek ik altijd waar de concurrentie zich bevindt. We kijken dan niet alleen waar ze zich bevinden, maar ook hoe ze presteren en wat voor content er wordt gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste punten:

Welk platform gebruiken ze
Wat voor soort content wordt er gepubliceerd
Hoe is de interactie van het account
Welke punten kunnen het beter doen

Het is niet aan te raden om klakkeloos over te nemen wat de concurrent doet, maar het is handig om te weten wat anderen op het platform doen zodat je weet waar je kansen liggen.

  1. Begrijp het platform

Elk social media platform heeft zijn eigen gebruik en manier van communicatie. Zo kun goed op LinkedIn je expertise delen over een onderwerp, terwijl je met Twitter makkelijk en snel kunt praten over actuele onderwerpen. TikTok was de eerste die begon met korte aantrekkelijk video’s, maar Instagram Reels is een vergelijkbaar medium.

Neem de tijd om verschillende platformen die je wilt gebruiken voor je bedrijf goed te leren begrijpen. Dit helpt niet alleen om het juiste platform te kiezen, maar ook om op de juiste manier te communiceren met je publiek.

  1. Bepaal wat voor soort content je wilt gebruiken.

Weten wat voor soort content je wilt publiceren weegt ook mee in het maken van de juiste keuze. Wil je gaan voor lange video’s die een diepe uitleg geven over een onderwerp, dan kan je beter kiezen voor YouTube. Maar wil je graag gesprekken delen die je hebt met experts, dan kun je beter kiezen voor een platform dat Podcasts deelt.

Misschien vind je wel een ‘gat’ in een type content dat jij kunt opvullen op bijvoorbeeld Instagram, terwijl die ruimte er op Facebook al niet meer is.

Denk goed na over de content die je wilt delen en op welk platform de kansen het grootse zijn om deze uit te brengenr

Kennisbank

Ideal Customer Profile

Het Ideal Customer Profile is een manier om je zakelijke doelgroep in beeld te brengen. Dit document is je referentie wanneer je content maakt of

Lees verder
Kennisbank

1-Page Marketingplan

Het uitwerken van je marketingstrategie doe je in een aantal lagen: Identiteit – Wie ben jij als bedrijf? Wat is je Missie en wat vind

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.