Ik ben de afgelopen weken regelmatig in gesprek met ondernemers impact willen maken. Social entrepreneurs, founders. Over hun reis als ondernemer tot nu toe en waarom dat zo belangrijk voor ze is. En over hun marketing; hoe ze dat aanpakken, wat hun doelen zijn en waar ze tegenaan lopen.

En een van de dingen die ik vaak merk in die gesprekken is dat er een soort aversie is tegen marketing. Marketing voelt een beetje manipulatief en oneerlijk.

En dat snap ik wel. De afgelopen jaren ging marketing vooral over de techniek en de transactie:

  • Slimme advertentieplatforms,
  • het volgen van gebruikers over verschillende platforms,
  • gebruik van woorden en beelden waar mensen gevoelig voor zijn
  • Neppe reviews

Om maar een paar dingen te noemen.

Maar dat is eigenlijk niet wat marketing is. Echte marketing gaat namelijk over hoe jij jouw klant in staat stelt de oplossing die jij biedt te ontvangen.

Het gaat over hoe jij jouw doelgroep kunt helpen en als het even kan helpt jouw marketing in zichzelf ook al. De beste manier om te laten zien hoe je hen helpt en als merk vertrouwen op te bouwen, is namelijk door het gewoon te doen. Dat is oprechte marketing.

In plaats van manipulatie; zie marketing als het helpen van je klant, op een manier die klopt met je missie en je waarden.

En de makkelijkste stap is door content; naar welke informatie is jouw klant op zoek die jij kunt geven?

En dan niet achter een formulier met als doel om een emailadres te krijgen. Maar gewoon om te helpen.

En het mooie is; het is niet alleen veel leuker om op deze manier met marketing bezig te zijn, maar op termijn werkt het ook nog eens beter. Je raakt met je boodschap namelijk niet alleen meer die 3% die op dat moment toevallig aan een aankoop toe is, maar ook die andere 97% die op een later moment nog eens zover is.

En die marketing die niet ok is? Die doet het eigenlijk ook niet zo goed meer…

Marketing op de manier zoals we de afgelopen 10 jaar hebben gezien? Die je het hele internet over volgt met slechte advertenties en nog slechtere content? Die is echt op z’n retour. Het werkt namelijk niet zo goed meer. Advertenties worden te duur en werken minder effectief door privacy regels. En kopers zijn eigenwijzer en zoeken liever zelf hun weg.

En het antwoord, oprechte marketing, gewoon je doelgroep helpen en doen wat je te doen hebt, is eigenlijk een hele opluchting.

Kennisbank

Je doelgroep

Voor een goed werkende marketing funnel is het belangrijk om je doelgroep te kennen; wat vinden ze belangrijk, waar lopen ze tegenaan en waar kun je ze bereiken? Maar

Lees verder
Kennisbank

Ideal Customer Profile

Het Ideal Customer Profile is een manier om je zakelijke doelgroep in beeld te brengen. Dit document is je referentie wanneer je content maakt of

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.