Marketing werkt als een machine met meerdere onderdelen

Founders en ondernemers die ‘iets aan marketing willen gaan doen’ hebben in hun marketing vaak ten minste 1 van de volgende problemen:

  • Ze hebben niet helder genoeg wie de doelgroep is
  • Ze weten niet goed genoeg wat het ‘probleem’ is dat ze oplossen voor hun doelgroep
  • Ze starten met aan 1 knop draaien, maar hebben geen complete strategie

Ze hebben niet helder genoeg wie hun doelgroep is.

Bijna elke ondernemer heeft de aangeboren neiging om een te brede doelgroep te willen bedienen. Waarom? Grotere vijver = meer vis.

Op zich niet zo’n gekke gedachte, toch?

Het probleem is alleen dat er niet alleen meer vis is, maar ook meer water. En meer vissers. En vooral: meer soorten vis.

Hoe verklein je je doelgroep? Begin met hem onder te verdelen. Anything will do: op plaats, beroep, gezinssamenstelling, fietswielmaat , hobbies, vakantiebestemmingen. Verzin het maar.

Vervolgens kijk je naar je missie en begin je met strepen; welke van dit rijtje past het minste bij onze missie? En nog een keer.. en nog een keer… Net zo lang tot je een goed aanwijsbare doelgroep hebt waarvan je op een geloofwaardige manier kunt zeggen dat je over een paar jaar meer dan 10% van het marktaandeel wil hebben.

Ze weten niet goed wat het ‘probleem’ is dat ze oplossen voor hun doelgroep.

Wanneer je geen specifieke doelgroep hebt is het natuurlijk ook heel lastig om hier achter te komen. Maar ook wanneer je die wel hebt is het nog niet zo makkelijk.

Je moet namelijk iets heel ingewikkelds doen om erachter te komen: Met ze praten. Het liefst met mensen die al klant zijn geworden. Vraag ze waarom ze jouw dienst of product kochten. Waarom dat belangrijk is. En dan nog een paar keer waarom.

Ze starten met aan 1 knop draaien, maar hebben geen complete strategie.

Dit is iets waar we als marketing branche wel een beetje de hand in eigen boezem mogen steken. Iedereen in marketing verkoopt namelijk hetzelfde: Meer klanten.

In werkelijkheid verkoopt de een je een website, de ander een advertentiecampagne, een derde SEO en de volgende bedrijfsvideo’s. En vertelt niemand erbij dat al die dingen op zichzelf weinig uithalen.

Maar verkeer naar je website sturen heeft weinig zin als je website niet goed in elkaar steekt. En een bedrijfsvideo is leuk om te maken; maar wat is het doel dat je ermee hebt? Hoe leidt die video vervolgens tot een nieuwe klant?

Marketing werkt als een machine met meerdere onderdelen. Denk na over (en vraag naar);

  • Welke stappen jouw klant maakt in zijn aankoopproces,
  • Welke informatie hij zoekt,
  • Hoe je hem die aan gaat bieden
  • En hoe hij vervolgens met je in contact kan komen.
Kennisbank

Je aanbod

Hoe stel je een onweerstaanbaar aanbod samen? Daarvoor is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat het

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.