Opschalen door verbinding in je missie

Toen ik in 2019 startte met Printing Heroes, deed ik dat groot. Go big or go home was mijn idee. Ik startte met een geleased machinepark van enkele honderdduizenden euro’s, ik had binnen een paar maanden een team van 3 fulltimers in dienst en op drukke dagen soms zelfs meer dan 10 man aan het werk.

Naar mijn idee was dat ook nodig om überhaupt mee te kunnen gaan doen in de markt van het groot formaat printen. Op een kleinere schaal starten zou me er namelijk voor zorgen dat ik met hogere inkoopprijzen te maken zou hebben, waardoor ik niet mee zou kunnen in het prijsniveau van de markt.

En dat idee over het prijsniveau, dat klopte ook wel. Maar vervolgens moest ik ook dat werk wel binnenhalen en uitvoeren met dat prijsniveau, wat dat machinepark en dat team moesten wel betaald worden.

Wanneer ik met de kennis van nu terug kijk op de gesprekken die ik met klanten had, met name met de klanten die echt goed bij ons pasten, zie ik dat ze eigenlijk niet perse op zoek waren naar iemand die direct de productiecapaciteit in huis kon leveren. Maar veel meer naar iemand met de kennis en de wil om met oplossingen te komen om te verduurzamen.

Ze wilden zelf graag impact maken maar wisten niet zo goed hoe. Ze zochten naar iemand die dat kon faciliteren. Ze wilden zich aansluiten bij mijn missie.

Groei komt voort uit verbinding in je missie

Groei in impact ontstaat niet door de jacht op klanten. Dat werkt vaak eerder averechts. Want als je koste wat het kost klanten wil binnen halen, krijg je de verkeerde klanten. Klanten die je missie niet zo belangrijk vinden, maar bij je komen voor je kwaliteit en service, of voor het gemak dat je dichtbij zit. Of erger nog; omdat je de laagste prijs hebt geboden.

Groei ontstaat doordat mensen deel willen nemen aan jouw missie. Wat je wil laten groeien begint immers niet bij je omzet, maar bij je impact. Je krijgt een andere manier van interactie met je klanten. De vraag is zelfs of het woord ‘klanten’ nog wel klopt. De transactie is namelijk niet meer het belangrijkste kenmerk van de relatie. De relatie draait erom dat jij hen in staat stelt om bij te dragen aan de positieve impact die je samen kunt maken.

Mensen kopen van mensen en merken die passen bij hoe ze zelf graag gezien willen worden. Waar we ons geld aan uitgeven is dus een manier van communiceren wie we (willen) zijn.

De missie van je bedrijf geeft hier een extra dimensie aan die veel krachtiger is dan alleen de uitstraling. Wanneer je mensen kunt verbinden met jouw missie zullen ze zelf op zoek gaan naar hoe ze bij kunnen dragen aan jouw missie

Verschillende manieren om vorm te geven aan het deelnemen aan je missie

En dat bijdragen aan je missie kan natuurlijk allerlei vormen krijgen. We gaan er standaard vanuit dat ze dat doen door je diensten of producten af te nemen, omdat dat is wat we kennen.

Maar denk eens aan mensen die jou helpen in je missie door interactie met je te hebben op social media, of door anderen over je te vertellen? Daar vind verder geen transactie plaats, maar ze dragen wel bij aan jouw missie en voelen zich daar ook mee verbonden.

Of een stapje verder; actief meewerken. Zo werkt Fork Ranger, een social startup waarvan ik de founder goed ken, met vrijwilligers die helpen met development en marketing.

Dit zijn allemaal nog redelijk brave vormen van het deelnemen van anderen aan jouw missie, maar in wezen kan je hier natuurlijk van alles voor bedenken. De kern is dat jij een missie hebt waar zij graag deel van willen zijn en aan willen meewerken. En wanneer je dat kunt faciliteren vergroot je jouw impact.

Kennisbank

Ideal Customer Profile

Het Ideal Customer Profile is een manier om je zakelijke doelgroep in beeld te brengen. Dit document is je referentie wanneer je content maakt of

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.