5 voordelen van Sociaal Ondernemerschap

Je wilt groeien; meer klanten, meer projecten, meer producten, meer omzet, meer winst. Maar waarom eigenlijk? Voor het geld?

Bij de meeste mensen is dat niet het geval. Ja, er is een behoefte die je zou kunnen vervullen wanneer er meer geld voorhanden was. Uiteindelijk wordt geld toch voornamelijk gezien als middel en niet als doel op zich. Maar wat is dan wel het doel?

Steeds vaker ligt dat doel voor ondernemers buiten hun eigen behoeften. Wanneer een onderneming goed loopt, of men ten minste de verwachting heeft dat die goed gaat lopen, wordt in de eigen basisbehoeften immers al voorzien. En naast dat deze motivatie er vaak dus van binnen uit al is, kan het ook zomaar heel veel voordeel opleveren om een wat onbaatzuchtige missie te formuleren voor je bedrijf. We noemen er hier vijf:

1. Je geeft richting aan je bedrijf.

De theorie over missie, visie en strategie is voor veel ondernemers en managers wel bekend. Maar hoe kom je nou als commercieel bedrijf tot een missie die ook echt aanspreekt en inhoud heeft? Dat is natuurlijk ook heel lastig wanneer je voor jezelf geen ander ‘waarom’ hebt bedacht dan je dagelijkse boterham verdienen. Als je wel een duidelijk ‘waarom’ kunt geven, kun je veel gerichter keuzes maken en communiceren.

En dat levert wat op! Onderzoek laat zien dat bedrijven met een heldere missie en visie en goede communicatie daarover beter presteren.

2. Maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt steeds belangrijker voor de klant.

Betekeniseconomie is een woord dat de afgelopen jaren in opkomst is: het algemeen belang krijgt vaker prioriteit over individuele belangen. Zaken als het milieu, gelijke behandeling en welvaartsverdeling worden door klanten meegenomen in hun koopoverweging. Uit onderzoek van Edelman blijkt dat, of een merk ‘het juiste doet’ of niet, al in 81% van de gevallen een beslissende factor is. Best de moeite waard om wat aandacht aan te besteden dus!

3. Je legt op een ander niveau contact met je klant.

Wanneer je aan je klant kan vertellen waarom je doet wat je doet, bouw je een relatie en vertrouwen op basis van wie je bent in plaats van op basis van wat je doet of levert. Natuurlijk moet dat wel met elkaar kloppen, maar het verschil is dat je begint vanuit een situatie van vertrouwen en dat vertrouwen niet eerst moet verdienen.

4. Medewerkers zijn beter gemotiveerd en makkelijker te behouden.

Hard werken zodat de baas rijk wordt! Goede motivatie voor je medewerkers, toch? In veel bedrijven is het een onderwerp dat zoveel mogelijk vermeden wordt, hoe dik het er ook bovenop ligt. Simpel feit is dat een behoorlijk deel van de opbrengst van het werk van een werknemer niet bij de werknemer zelf beland.

Een werkgever neemt daarvoor natuurlijk wel een behoorlijk risico voor zijn rekening, maar toch zorgt het vaak voor een vervelende bijsmaak voor werknemers wanneer het hele doel van de onderneming lijkt te zijn om de eigenaar te verrijken.

Wanneer er dus een duidelijk ander doel is van de onderneming, helpt dat ontzettend om werknemers een gevoel van betekenis te geven. Uit onderzoek blijkt dat dit ervoor zorgt dat werknemers beter gemotiveerd zijn en minder snel vertrekken.

5. We maken met zijn allen de wereld een stukje mooier

Het MKB in Nederland staat bekend om daadkracht; er is veel organisatorisch vermogen en creativiteit te vinden. Wanneer al die bedrijven zich erop toeleggen om onze wereld een stukje beter of mooier te maken, kan het natuurlijk alleen maar hele mooie resultaten op gaan leveren!

Kennisbank

Ideal Customer Profile

Het Ideal Customer Profile is een manier om je zakelijke doelgroep in beeld te brengen. Dit document is je referentie wanneer je content maakt of

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.