Community Led Growth

Het woord community heeft voor mij altijd een nogal suffe bijsmaak gehad. Ik moest dan snel denken aan die-hard deelnemers aan forums waar verder alleen af en toe een verdwaalde voorbijganger langskomt. Of fans van een stripheld die het liefst de hele dag verkleed rondlopen en een aparte kamer hebben met allerlei relieken uit hun stripwereld. Vooral mensen die een beetje in een eigen wereld lijkten te leven, afgezonderd van ons; de rest.

En ik weet het; dat is mijn beperkte beeld van deze groepen mensen. Uiteindelijk hebben we allemaal wel een vorm van escapism om de druk die we in het leven ervaren een beetje te reguleren. En uiteindelijk zoeken we ook allemaal naar contact met anderen.

Maar met mijn idee over het woord community zul je begrijpen dat ik met verbazing geluisterd heb naar mensen die meenden dat in communities de toekomst lag voor bedrijven. Dat het opzetten en ontwikkelen van een community de hoogst haalbare vorm van marketing was.

Dat klopte naar mijn idee totaal niet met het beeld dat ik had van marketing. Mijn idee was namelijk dat er daarvoor een uitwisseling van waarde nodig was. Om te beginnen zou een gebruiker waarde moeten ervaren van zijn deelname aan de community. En vervolgens zou het ook op een of andere manier nog iets concreets op moeten leveren voor de aanbieder. Nogal een long shot dat dat gaat werken.

Een community van deelnemers aan je missie

Tot ik mijn visie op oprechte marketing verder aan het uitschrijven was. Want van oprechte marketing kwam ik terecht bij deelnemers aan je missie. En van deelnemers aan je missie (dus een club met een gezamenlijk doel) is de stap naar het woord community ineens wel heel klein.

Maar zo’n community hoeft niet de vorm van een forum of een online platform te hebben. Je zou misschien wel de interactie op die manier kunnen faciliteren, maar eigenlijk is de vorm niet zo belangrijk. De ‘Community’ is in dit geval gewoon een groep mensen met een gezamenlijke missie.

Wanneer je die community, dus de club mensen die bijdragen aan jouw missie, wilt vergroten, dan ben je bezig met marketing. Want het gaat erom dat je jouw product; de mogelijkheid om een stukje deel te nemen aan jouw missie, en de doelgroep samenbrengt.

Maar nu komt het mooiste; je hoeft het niet zelf te doen. Want als jij een groep deelnemers hebt, die samen met jou aan je missie willen bouwen, dan ben je natuurlijk gek als je die superpower niet inzet. Het enige dat je hoeft te doen is hen faciliteren, want de motivatie om je te helpen is er al!

Dat is Community Led Growth; je groeit in impact doordat je community groeit. En om je community te laten groeien zet je diezelfde community in.

Hoe je dat doet? Vraag het aan een goede marketeer en je krijgt het standaard antwoord; ‘it depends’.

Marketing kent ongelofelijk veel variabelen. Er is geen gouden ei of quick fix. Dat is dan weer jammer hè; je weet pas of iets werkt, als je het getest hebt voor jouw bedrijf.

O shit; naast dat hele community ding moeten dus ook nog van alles gaan doen waarvan we niet weten of ze gaan werken? Jep! En als je wilt winnen zijn er drie dingen belangrijk in de manier waarop je gaat testen:

  1. Met zo min mogelijk middelen.
  2. Zo snel mogelijk.
  3. Zo veel mogelijk.

Tijd om te starten…

Kennisbank

Je doelgroep

Voor een goed werkende marketing funnel is het belangrijk om je doelgroep te kennen; wat vinden ze belangrijk, waar lopen ze tegenaan en waar kun je ze bereiken? Maar

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.