5 veelgemaakte fouten om te vermijden

Hey Founder! Hey Startende ondernemer! Heb jij zelf je website gemaakt? Een advertentiecampagne ingesteld? Doe je zelf je social media? Dan heb je waarschijnlijk wel door dat het niet optimaal is, toch? En dat is niet perse erg in deze fase. Het gaat om de inhoud. Maar hier zijn 5 veelgemaakte fouten om te vermijden:

1: Al je berichten op social media gaan over jou en je product.

Ik zie ze zo vaak voorbij komen. Ook in mijn eigen netwerk. Ondernemers die eigenlijk alleen maar posten om iets te verkopen. ‘Heb jij ook dit probleem? Koop dan bij mij de oplossing!’ Begrijp me niet verkeerd, je moet mensen ook af en toe wel de gelegenheid bieden om in die context in contact te komen. Maar als tv 90% reclame en 10% entertainment zou zijn, zou er dan nog iemand kijken denk je? Maak content die jouw doelgroep verder helpt.

2: Consistent posten is niet twee keer per maand.

‘Social media werkt niet voor mij’. Nee, dat klopt. Niet met 2 posts per maand. Als je effectief iets wil doen met social media zal je aan de bak moeten. Begin eens met 2 posts per week. En een paar keer per week een half uur om interactie te zoeken met mensen uit je doelgroep. Plaats comments bij hun posts, like hun posts, ga het gesprek aan. En oh ja; als iemand op jouw post reageert; schrijf even wat terug. Houd dat een half jaar vol. En zullen we het dan nog eens hebben over wat wel en niet werkt?

3: Je bent afhankelijk van een advertentieplatform.

Adverteren is korte termijn strategie. Het is een goede manier om snel tractie te maken of dingen te testen. Maar in the end zullen Google, Meta of welk advertentieplatform dan ook altijd doen wat goed is voor hen. En dat houd in; zoveel mogelijk vangen voor de advertentieruimte die ze hebben. Daarbij is het een open systeem; als er iemand anders meer gaat bieden op hetzelfde plekje als jij gaat de prijs omhoog. O, en dan vergeten we voor het gemak nog even dat het nogal eens gebeurt dat je account van de een op de andere dag geblokkeerd word vanwege iets onduidelijks. Gezien de exceptioneel slechte support van deze grote bedrijven is dat over het algemeen niet heel snel opgelost. Niet echt een lekkere basis dus voor een stabiel bedrijf…

4: Je website is tekst georiënteerd.

Als ondernemer heb je veel te vertellen. Hoe goed jouw product is en waarom wat jij doet belangrijk is. En op je website wil je dat allemaal vertellen aan je bezoekers. En dat moet ook, daar is je website voor. Maar de uitdaging is dat je bezoeker je website niet als roman gaat zitten lezen. Eerder als naslag werk. Hij zoekt welke delen voor hem relevant zijn. En dat doet hij aan de hand van koppen en afbeeldingen. Daarbij hebben we tegenwoordig te maken met meer verkeer vanaf mobiel dan vanaf desktop; en lange teksten op een klein scherm zijn niet echt een lekkere combi. Maar dat is eigenlijk ook wel handig; probeer je website eerst voor mobiel te maken en optimaliseer vanuit daar de desktopversie. Zo dwing je jezelf om anders naar de indeling en de inhoud van je website te kijken.

5: Je website sluit niet aan bij je social media of advertenties.

Mensen houden ervan als ze in hun verwachtingen worden bevestigd. Wanneer ze klikken op een link of een advertentie hebben ze een bepaalde verwachting van wat ze gaan zien, gebaseerd op de content op basis waarvan ze besloten door te klikken. Zorg dus dat je aan die verwachting voldoet, anders ben je die bezoeker ook zo weer kwijt…

Kennisbank

Ideal Customer Profile

Het Ideal Customer Profile is een manier om je zakelijke doelgroep in beeld te brengen. Dit document is je referentie wanneer je content maakt of

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met u op.