Mijn duurste drie lessen ooit – Falen in je missie

In 2019 startte ik Printing Heroes met een missie om de markt van groot formaat printen te verduurzamen. En dan vooral de verduurzaming te versnellen.

Ik wilde graag zelf gaan ondernemen, juist om als ondernemer een positieve impact te kunnen maken. En ik zag dat er in deze markt vraag ontstond naar duurzame oplossingen, maar dat die nog niet werd ingevuld door de markt.

De markt voor materialen en werd gedomineerd door een beperkt aantal grote producenten die er weinig bij gebaat waren om snel stappen te maken naar duurzamere materialen.

En printbedrijven stonden over het algemeen ook niet echt te springen. De standaard antwoorden bij een aanvraag voor een duurzame oplossing waren ‘kan niet’, ‘is niet geschikt’ en ‘is te duur’.

Genoeg ruimte om een verschil te maken dus. Door juist steeds op zoek te gaan naar ‘wat er wel kan’ konden we direct vanaf de start impact maken.

Begin 2020 hadden we al een aantal grote klanten aangehaakt en we waren goed op weg.

Tot in maart 2020 het land op slot ging. De omzet was van de een op de andere dag weg. Campagnes werden stopgezet, evenementen gingen niet door; er was veel minder te printen. En dat is nog een hele tijd zo gebleven.

Maar ik had zwaar geïnvesteerd in een team en een modern machinepark. De kosten liepen gewoon door. En doordat het bedrijf nog geen jaar bestond kwamen we niet in aanmerking voor de belangrijkste steunmaatregelen.

In september 2020 moest ik het faillissement van Printing Heroes aanvragen. En mijn tijd en aandacht was vervolgens een hele tijd nodig voor het afwikkelen van het faillissement en het in de tussentijd zorgen voor inkomen voor mijn gezin.

Mijn missie was gefaald

Na bijna twee jaar van bouwen betekende het faillissement effectief het einde van mijn missie. Als ik terugkijk en zie hoe de markt zich sinds dien heeft ontwikkeld denk ik zeker dat mijn werk impact heeft gemaakt. Printbedrijven en leveranciers hebben duidelijk een stap gemaakt met verduurzamen sinds 2019.

Maar de kans die ik had om dat proces blijvend te versnellen was verkeken. De ruimte op de markt, de investeringsmogelijkheden die ik had. Het moment is weg. Missie gefaald.

Inmiddels heb ik al weer een tijdje een nieuwe missie; de impact van founders en ondernemers vergroten door ze te helpen met de groei van hun bedrijf of merk, en daarmee hun missie.

Maar van het starten en falen met Printing Heroes heb ik gelukkig ook nog wat opgestoken:

1. Investeer eerst in marketing, dan pas in uitvoering.

Ik denk dat de meeste founders gek zijn op hun product of dienst. Dat was ik wel in ieder geval. Prachtig vond ik het; bezig zijn met de verschillende mogelijkheden in materialen. Demo’s van machines. Een team samenstellen. Het bedrijf inrichten.

En de marketing? Die deed ik zelf. Geen designers. Geen copywriters. Niemand die mijn website bouwde. Ik deed alles zelf. En in verhouding heb ik in het eerste jaar misschien 5% van mijn tijd besteed aan marketing.

Ik had wel een goed netwerk. En een grote mond. En ik kan goed verhalen vertellen. Daar kom je een heel eind mee. Daar kan je een bedrijf mee bouwen.

Maar als ik in 2019 was gestart met het besteden van 50% van mijn tijd aan marketing, had Printing Heroes nu nog bestaan. Dan waren mijn product en mijn merk namelijk veel sterker geweest, op de inhoud in plaats van op de meters. En ik had mijn verhaal veel sneller en breder onder de aandacht kunnen krijgen als ik daar meer tijd in had gestoken.

2. Begin klein en bouw een stabiele basis waar je van kunt leven. Houd die basis ook in stand wanneer je gaat opschalen.

De afgelopen jaren heb ik geleerd dat het belangrijk is om ‘hoofdruimte’ over te houden. Om visie te ontwikkelen, om op je missie gericht te blijven en om een goede strategie op te bouwen.

Wat dan niet helpt is vechten tegen een leeglopende bankrekening. Met Printing Heroes had ik groot geïnvesteerd. Echt groot. En ik had een heel goed plan om genoeg te verdienen om de lasten van die investering te kunnen dragen. Maar dat plan moest nog wel even werkelijkheid worden.

Als ik opnieuw zou moeten starten zou ik daarin nu andere keuzes maken. Keuzes die misschien een iets minder snelle groei zouden betekenen, maar die mij meer hoofdruimte hadden gelaten.

3. Je doet het of voor het geld, of voor de impact. Kies.

In hoeverre laat jij jezelf leiden door geld?

Wanneer je geld te kort hebt is de kans groot dat je jouw beslissingen daardoor laat beïnvloeden. Deels omdat je keuzemogelijkheden beperkt zijn, deels omdat zorgen over je financiën gewoon zwaar kunnen zijn.

En wanneer je bedrijf goed gaat en je zat geld hebt kan de verleiding soms groot zijn om het uit te geven aan mooie of leuke dingen die je eigenlijk niet nodig hebt.

In allebei de gevallen betekent het vaak dat je consessies doet op je missie en de impact die je als ondernemer kunt maken in de wereld.

De enige manier om hier helderheid over te krijgen is om te kiezen;

  • Draait het bedrijf om jou?
  • Of draait het bedrijf om je missie?

En richt vervolgens het bedrijf en je financiën ook in op de manier die daarbij past.

Community

Community Led Growth

Het woord community heeft voor mij altijd een nogal suffe bijsmaak gehad. Ik moest dan snel denken aan die-hard deelnemers aan forums waar verder alleen

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.