Google Ads – Wat je moet weten voor je begint.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Via dit platform kan je advertentiecampagnes instellen voor alle verschillende kanalen die Google biedt;

  • Zoeken – Zoekmachine-advertenties, ook wel SEA genoemd
  • Shopping – Advertenties van producten die je online verkoopt in een carrousel met afbeeldingen boven de zoekresultaten
  • Display – Banners op websites die bij het advertentienetwerk van Google zijn aangesloten
  • Video – Adverteren met video’s op YouTube
  • App – Geautomatiseerd adverteren op verschillende plekken voor mobiele apps
  • Smart – Geautomatiseerd adverteren op verschillende plekken voor bedrijven
  • Lokaal – Adverteren voor fysieke locaties
  • Discovery – Advertenties op YouTube, Google Discover en Gmail

Het Google Ads platform is niet hetzelfde als Google AdWords. In 2018 verving Google de oude “Google AdWords”  door een nieuw platform, waarbij alle verschillende advertentiemogelijkheden van Google werden geïntegreerd in een centrale hub. Wat voorheen Google Adwords was, zijn nu de Zoek campagnes in Google Ads.

Google Ads is iets anders dan SEO

Met een Google Ads Zoeken campagne zorg je voor directe vertoningen in de zoekresultaten, maar uiteraard wel betaald. SEO (Search Engine Optimization) is een proces dat vaak maanden duurt. Door de je website zo aan te passen dat hij optimaal samenwerkt met het algoritme van Google komen je pagina’s hoger in de zoekresultaten. Dit is echter geen ‘quick fix’: het kost veel tijd om dit voor elkaar te krijgen. En doordat zowel het algoritme van Google, als je concurrentie voor de hoge posities regelmatig in beweging zijn, zal je er ook doorlopend werk in moeten steken om een positie te behouden.

Wanneer je Google Ads inzet zie je daar direct resultaat (verkeer) van. Wanneer je budget echter op is ben je dat verkeer ook meteen weer kwijt. SEO komt wat trager op gang, maar je verkeer is ook niet direct weer weg wanneer je er even geen tijd in steekt. 

Waarvoor gebruik je Google Ads?

Adverteren via Google is een manier om bezoekers op je website te krijgen. Er zijn ook nog heel veel andere manieren om dat te doen. Zo spreken we veel ondernemers die op zoek zijn naar SEO, met het idee dat dat gratis bezoekers oplevert. En gratis bezoekers zijn natuurlijk veel interessanter dan bezoekers waar je voor moet betalen.

De werkelijkheid ligt helaas wat ingewikkelder. Om een goede positie in de ‘organische’ zoekresultaten van Google te krijgen op zoektermen die echt relevant voor je zijn en voldoende verkeer opleveren is het werk van een expert nodig. En die expert kost natuurlijk net zo goed geld als een betaalde advertentiecampagne.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel andere manieren, zoals social media of content marketing. Wat de beste manier is om te adverteren is afhankelijk van wie je doelgroep is, waar ze zich in de klantreis bevinden en wat ze doen om een oplossing voor hun probleem of klantvraag te vinden. 

De verschillende soorten Google Ads campagnes kunnen ingezet worden in de verschillende fases van de klantreis. De Zoek- en Shopping Campagnes zijn relatief eenvoudig rendabel te krijgen en bieden een hele goede mogelijkheid om bezoekers naar je website te krijgen die klaar zijn om jouw product of dienst te kopen. 

Of Google Ads een goed oplossing voor jou zijn om verkeer op je website te krijgen is afhankelijk van wat dat verkeer oplevert. Wanneer je 100 bezoekers nodig hebt voor een verkoop, en je € 200 verdient aan die verkoop, kan je dus maximaal € 2,00 per bezoeker uitgeven aan advertentiekosten.

Er wordt hiervoor vaak gewerkt met de term “ROAS”: Return On Ad Spend. Daarin wordt alleen geen rekening gehouden met de kosten voor de productie of inkoop van wat je verkoopt. Persoonlijk kijk ik daarom meer naar “POAS”: Profit On Ad Spend

Hoe werkt Google Ads Zoeken?

Soorten advertenties

Wanneer je een campagne start in Google Ads, geef je altijd eerst het doel van je campagne aan; wil je bezoekers op je website? Of wil je een app verkopen? Of producten uit je webshop? Aan de hand daarvan krijg je een aantal opties voor soorten campagnes die je kunt kiezen. Google heeft het platform zo ingericht dat je bij het instellen van de campagne automatisch door alle stappen heen wordt geleid en er is tijdens deze stappen steeds veel informatie beschikbaar over wat de bedoeling is en hoe je het moet doen. Het is dus niet moeilijk om een campagne werkend te krijgen. – Een campagne rendabel krijgen is alleen nog wel een ander verhaal 😉 –.

Bepalen waar en hoe er geadverteerd wordt

Google biedt de mogelijkheid om, naast het adverteren op Google zelf, ook bij andere zoekmachines te adverteren die aangesloten zijn op hun netwerk. Meestal is het effect hiervan erg beperkt en gaat het om een paar procent van je budget. Bepaalde zoektermen en onderwerpen doen het echter juist erg goed in het zoeknetwerk. Google Ads optimaliseert de inzet van je budget automatisch.

Daarnaast kan je gebruik maken van de optie om met advertentiebudget dat ‘over’ is je advertentie te laten zien in het Google Display netwerk; een groot netwerk van websites dat Google gebruikt om banners en advertenties weer te geven. Met een klein budget zal je hier weinig resultaat van zien, maar als het budget verder oploopt kan het interessant zijn. Dit is natuurlijk erg afhankelijk van wat voor doelgroep en product/dienst het om gaat.

Vervolgens kan je het een en ander aan ‘targeting’ instellen. Je kunt targeten op bepaalde doelgroepen, maar je kunt ook op basis van taal of locatie aangeven wie de advertenties te zien moeten krijgen en wie juist niet.

Biedingen en budget

De weergave van je advertenties is afhankelijk van een aantal dingen;

  • Het budget dat je instelt, per dag of per maand
  • De manier van bieden die je instelt; automatische optimalisatie door Google, of op basis van vaste instellingen.
  • De limieten die je instelt voor biedingen
  • De kwaliteit van je advertentietekst
  • De gebruikerservaring die Google meet op je website

Dus de hoogste bieder wint niet altijd de beste advertentieplaats, omdat advertentie relevantie (kwaliteit) belangrijker is voor Google.  Een goede gebruikerservaring voor bezoekers heeft voor Google op de lange termijn meer waarde dan een eenmalige advertentieopbrengst. Daarbij levert jouw advertentie voor Google pas geld op wanneer er ook daadwerkelijk op geklikt wordt; je betaalt per klik.

In principe werkt Google niet met een minimum budget: je kunt het instellen zoals je zelf wilt. In de praktijk zien we dat je een campagne vanaf zo’n € 200 – € 300 per maand goed te draaien is. Bij lagere budgetten wordt het vaak lastig om te meten of je campagne rendabel is.

Zoekwoorden bepalen

Om te bepalen op welke zoekwoorden je gaat adverteren kan je gebruik maken van de Zoekwoordenplanner die is ingebouwd in het Google Ads platform. In de zoekwoordenplanner krijg je aan de hand van je website of aan de hand van handmatig ingevoerde onderwerpen suggesties voor zoekwoorden. Hierbij kan je ook zien hoeveel er wordt gezocht op die zoektermen en wat voor CPC (Cost Per Click) je kunt verwachten.

Wanneer je een lijstje zoekwoorden hebt samengesteld kan Google ook een prognose voor je maken, aan de hand van de budgetten die je instelt, van het aantal klikken en conversies dat je kunt verwachten.

Advertentieteksten schrijven

Ook als het om de koppen en teksten van je advertenties gaat, optimaliseert Google graag zelf. Bij het schrijven van de advertentie kan je daarom een hele rij aan mogelijke advertentiekoppen opgeven en een aantal advertentieteksten schrijven. Hierbij krijg je al een heel aantal ideeën aangereikt aan de hand van de zoektermen die je hebt geselecteerd. Google kijkt vervolgens zelf welke combinaties het beste resultaat opleveren en gebruikt die voor jouw advertenties.

Beheren

Wanneer je campagne draait is het aan te raden om er wekelijks even tijd aan te besteden. Google geeft regelmatig suggesties met betrekking tot nieuwe of overbodige zoekwoorden en aanpassingen van budgetten of doelgroepen. Daarnaast kunnen veranderingen in het zoekgedrag van je doelgroep en veranderingen in biedingen van concurrenten soms voor veranderende resultaten zorgen. Het is belangrijk om steeds in de gaten te houden of jouw campagnes nog rendabel zijn en waar je ze wellicht zou kunnen verbeteren.

Als je een beetje handig bent online, kan je een kleine als ondernemer prima zelf instellen en beheren. Google doet er in ieder geval alles aan om het zo makkelijk mogelijk te maken voor je. Let hierbij wel op; ze maken het zo makkelijk mogelijk, maar niet perse zo winstgevend mogelijk. Ze willen het liefst dat je zoveel mogelijk in je campagnes automatisch door Google zelf laat bepalen en instellen, maar de ervaring leert dat dit vaak niet tot de beste opbrengst leidt. Met name kleinere campagnes zijn moeilijk voor Google om automatisch te optimaliseren, omdat ze dan simpelweg te weinig data hebben om dat goed te kunnen doen.

Uiteraard is het ook mogelijk het opzetten en beheren van je Google Ads campagnes uit te besteden. Zeker wanneer je budget wat groter is zal een Google Ads expert in de meeste gevallen meer resultaat uit je budget kunnen halen en zichzelf op deze manier voor jou weer terugverdienen.

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.