Analytics &
Dashboards
Grip op je marketingstrategie met betrouwbare data in overzichtelijke dashboards
De North Star Metric
Op welke strategie zou jij je geld zetten; een strategie gebaseerd op je ‘onderbuikgevoel’, of een strategie gebaseerd op data? Nee, het is geen strikvraag. Hoe goed jouw onderbuikgevoel ook ontwikkeld is, data is nog steeds the way to go.
Maar welke data? Er is tegenwoordig zoveel data. Welke data is voor jouw bedrijf nou écht interessant? Dit is afhankelijk van je strategie. En voor elke fase in de klantreis zijn er weer andere getallen belangrijk.
In de awareness fase, die om naamsbekendheid draait, is het aantal unieke klikken vanuit een campagne op jouw advertentie interessant. Terwijl het in een volgende fase interessant is om te weten hoe lang een bezoeker op jouw landingspagina blijft. En in de acquisition fase kun je denken aan de hoeveelheid downloads van een document op je website.
Per fase van de klantreis bepaal je wat de belangrijkste getal is om in de gaten te houden; de North Star Metric. Dit is een actie of gebeurtenis waaraan je kan zien dat iemand jouw waarde in die fase heeft gezien of ervaren. Want die waarde, dat is waardoor ze uiteindelijk met jou in zee willen gaan.
Inhoudelijk
Je hebt er vast wel iets van meegekregen; veranderende regels als het gaat om data verzamelen. Waar het jarenlang steeds makkelijker werd om data te verzamelen en gebruik te maken van tracking mogelijkheden voor slimme advertenties zien we de afgelopen tijd dat er juist steeds meer beperkingen komen. Zo moet je bezoekers tegenwoordig toestemming vragen om ‘cookies’ te mogen plaatsen, blokkeert de iPhone een groot deel van de data en tracking van adverteerders en verdwijnt de ‘3rd party cookie’, een belangrijk hulpmiddel voor deze technieken, naar verwachting in 2024.
Maar gelukkig is dat allemaal niet het einde van de (datagedreven) wereld. Er kan nog steeds heel veel gemeten worden, maar we moeten slimmer kijken naar wat we meten, hoe we meten en waar we meten. Door te meten bij de bron en de data samen te brengen in een dashboard is het nog steeds mogelijk om datagedreven te werken.
Stap voor stap doorontwikkelen
De meeste strategieën en business ideeën zijn gebaseerd op aannames. Aannames over wie de doelgroep precies is, welke problemen ze hebben en hoe ze daarmee omgaan. Deel is dat ook logisch; je moet tenslotte ergens beginnen. Maar vervolgens is het wel belangrijk om na te gaan of je idee klopt en of je strategie werkt. En dat doen we door het simpelweg te testen en te kijken naar de resultaten.
En door stap voor stap te testen, te verbeteren en weer te testen bouw je aan een werkende marketingstrategie. Dat is Growth Marketing. Maar wanneer je jouw strategie doorontwikkelt, veranderen er ook regelmatig dingen in wat je wilt meten en hoe en waar je dat kunt meten.
Daarom is het meetbaar en inzichtelijk maken van de resultaten een belangrijk onderdeel bij het uitrollen van elk nieuw experiment en elke nieuwe strategie.
Hoe we werken
Advies
Implementatie
Groeien
Wat klanten zeggen
Wil jij opschalen met Social Media? Maak een vrijblijvende afspraak en vertel ons je plannen, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.