Ondernemen kan soms echt als een worsteling voelen. lk weet nog dat ik net gestart was met Printing Heroes. De eerste klussen vanuit mijn netwerk moest ik echt naar binnen sleuren, maar dat lukte.
Dus ik had een paar klanten. Super tof om je eerste opdrachten te produceren en uit te leveren! Maarja, dat was natuurlijk niet genoeg. Maar hoe kom je nou aan meer klanten? Hoe krijgen anderen dat voor elkaar?
Als je op LinkedIn kijkt, lijkt het soms wel alsof het anderen gewoon overkomt.
Terwijl ik op de ouderwetse manier me een slag in de rondte werkte en met koude acquisitie en via mijn netwerk binnen probeerde te komen bij nieuwe potentiële klanten, zag ik op LinkedIn dat het bij anderen leek alsof het ze gewoon overkwam. Alsof het vanzelf ging. Terwijl het voor mij als een gevecht voelde.
En achteraf gezien was dat ook zo. En ook weer niet. Ik had namelijk wel een beter verhaal en een sterke positionering ontwikkeld met Printing Heroes. Maar ik had simpelweg niet de kennis en de skills om met dat verhaal mijn doelgroep goed te bereiken:
- Ik wist niet welke kanalen ik daarvoor het best in kon zetten
- Ik had geen kennis van hoe de kanalen die ik probeerde in te zetten echt werkten.
- Ik had geen idee van dat ik mijn verhaal moest doseren om mijn doelgroep daarin mee te nemen en bewustwording te creëren van hun probleem en mijn oplossing.
Als je die kennis hebt en toepast, is het geen gevecht meer om nieuwe klanten te vinden. Wel serieus werk, maar geen gevecht.
En een bedrijf bouwen dat afhankelijk blijft van jouw netwerk- en acquisitiewerk is een hele snelle manier om je momentum en je drive kwijt te raken. Je aanbod kan nog zo goed zijn en je verhaal nog zo inspirerend; wanneer je jouw doelgroep er niet op een systematische manier mee weet te bereiken zal je ook niet groeien.
Dat gaat niet echt vanzelf natuurlijk. Je doelgroep systematisch bereiken is serieus werk:
- Het onderzoeken wie jouw doelgroep precies is en waar hun aandacht is.
- Het uitwerken van je verhaal om ze daarin stap voor stap mee te kunnen nemen.
- Het maken van content om dat verhaal over te brengen.
- En dat lang genoeg volhouden om de resultaten te kunnen zien.
Maar wanneer je een goede marketingstrategie ontwikkeld en daar een systeem van maakt, kan het soms net lijken alsof het vanzelf gaat.