Succesvol Falen

Het plan wat ik met mijn startup Printing Heroes had in 2019, was om het op te nemen tegen de gevestigde orde met een duurzaam alternatief. Ik wilde ze verslaan in hun eigen spel, maar dan duurzaam.

Misschien was het me nog wel gelukt ook als de geschiedenis wat anders was gelopen. Maar ik maakte het mezelf wel ontzettend moeilijk:

  • Ik zat vol in het gevecht om orders, maar met een hand op mijn rug gebonden. Ik had mijzelf namelijk beperkt tot duurzame materialen, waar de rest gewoon zo goedkoop mogelijk inkocht.
  • Ik maakte geen gebruik van onze ‘superkracht’; onze missie. Ik probeerde de producten die we verwerkten te verkopen, in plaats van dat ik deelnemers zocht voor onze missie.
  • Ik was all-in gegaan door direct groot te investeren. Er was geen weg terug.

Ik had geen controle meer over de uitkomst. Het enige dat ik kon doen was gewoon zo hard mogelijk werken, zoveel mogelijk waarde leveren en hopen dat het genoeg was om het te redden.

En allemaal omdat ik hun spel meespeelde en mezelf in die strategie vast had gezet met mijn investering.

Ik maakte geen gebruik van onze superkracht.
Als bedrijf dat draait om impact, is je missie je superkracht. Je bent namelijk (gelukkig) niet de enige die het goed voorheeft met de wereld.

Voor impact is gedragsverandering nodig. En voor gedragsverandering moet aan drie voorwaarden worden voldaan:

  • Inzicht – iemand moet begrijpen waarom het nodig is om zijn gedrag te veranderen.
  • Motivatie – iemand moet zijn gedrag zelf ook willen veranderen.
  • Gelegenheid – iemand moet de mogelijkheid hebben om zijn gedrag te veranderen.

Jouw uitdaging als bedrijf zit er dus in om je doelgroep op deze drie vlakken te helpen. Maar het mooie is; wanneer iemand begrijpt hoe belangrijk je missie is, en gemotiveerd is om daaraan deel te nemen, is de stap om op zijn beurt anderen daar ook weer mee te helpen niet zo groot meer. Het enige dat je eigenlijk hoeft te doen is: te zorgen voor de gelegenheid.

Ik had mezelf volledig vastgelegd op een strategie die heel logisch leek en die ik goed onderbouwd had. Maar toch werkte het eigenlijk niet echt lekker.
Ik had namelijk een belangrijke stap overgeslagen in het ontwikkelen van mijn marketingstrategie: testen.

Het ontwikkelen van een marketingstrategie gaat in 3 stappen:

  • Onderzoek – onderzoek wie je doelgroep is, welk ‘probleem’ je voor ze op te lossen hebt en hoe hun aankoopreis eruit ziet.
  • Creative – werk je verhaal uit; wat ga je jouw doelgroep vertellen en hoe ga je waarde bieden in je marketing?
  • Testen – testen wat je vertelt aan je doelgroep, hoe je het vertelt en waar.

Vaak wordt vooral aandacht besteedt aan de tweede stap; het ontwikkelen van het merk en het verhaal. Vervolgens wordt er vol ingezet op een strategie die vooraf heel logisch lijkt, maar gebaseerd is op aannames en lang niet altijd goed blijkt te werken.

Goed onderzoek doen maakt de kans van slagen al een stuk groter; kwantitatief door gegevens via social media en andere bronnen te verzamelen, kwalitatief door met je doelgroep in gesprek te gaan.

Maar of je strategie werkt is van zoveel dingen afhankelijk, dat er maar een manier is om het zeker te weten: testen.

Snel testen.

Veel testen.

Gestructureerd testen.

En de resultaten meten.

Zo bouw je stap voor stap een steeds beter werkende strategie.

Om op de lange termijn te winnen en een strategie te ontwikkelen waarmee je de impact van je bedrijf kunt opschalen, moet je zorgen dat je in de positie komt waarin je op kleine schaal kunt falen.

Kennisbank

Jobs to be done

Het Jobs to be Done template helpt bij het begrijpen van je klantvraag. Om de klantvraag goed te begrijpen zijn er drie niveaus waar je

Lees verder
Kennisbank

Hoe werkt remarketing?

Retargeting; waarschijnlijk heb je er best een voorstelling bij wat dat inhoud. Iets met cookies en advertenties die je overal op internet volgen. Maar hoe dat nou precies

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met je op.