De pioniersfase van een bedrijf

Ik houd ontzettend van de pioniersfase van een bedrijf. Het verschil van 0 naar iets maken. Alles zelf doen. Als generalist ben ik dan helemaal in mijn element: heel afwisselend werk, nieuwe dingen uitzoeken en leren. In je eentje verantwoordelijk voor alles. 

Ook in marketing ben ik zo begonnen. Vanuit mijn achtergrond had ik al wel feeling met marketing. De combinatie van creativiteit, techniek en strategie. Het eerste waar we ons met Gewoon Media op richtten was het bouwen van websites. Nou ben ik geen creatief of technisch genie, maar dat hoeft ook helemaal niet. 

Websites bouwen met een websitebuilder zoals Elementor in WordPress, of in een pagebuilder als Umso kan eigenlijk iedereen. We noemen het eigenlijk altijd ook ‘in-elkaar-klikken’. Het verschil maak je vaak meer met de inhoud dan met de website zelf. 


En meerwaarde door een creatieve huisstijl of goed ontworpen website; dat doet echt wel wat. Maar heeft in deze fase van een bedrijf gewoon nog geen prioriteit. Het is een ‘nice to have’

Vervolgens verkeer op je website krijgen is niet zo ingewikkeld. Als je goed weet wie je doelgroep is, welke problemen die doelgroep heeft en wat ze doen om een oplossing te vinden voor die problemen kan je dezelfde dag nog relevant verkeer op je website krijgen. Als je een beetje budget hebt dan. Een kwestie van wat advertenties op google of social media. Het verkeer stopt overigens vanzelf weer als het geld op is, ook handig!

Een duurzamere manier wanneer je meer tijd en/of minder geld hebt is om aan de gang te gaan met organisch bereik op social media. Dat gaat helemaal voornamelijk over de inhoud en hoeveel tijd je eraan kunt besteden. Schrijf zelf je teksten, maak afbeeldingen op in Canva en maak foto’s en video’s met je telefoon; allemaal prima zelf te doen.

Vervolgens kom je op het punt dat er nog wat winst te behalen valt in het optimaliseren van de prestaties van je marketing. Daarvoor installeer je Google Analytics en misschien Hotjar op je website zodat je een wat beter beeld krijgt van wat mensen op je website doen. Je kijkt waar je mensen ‘kwijt raakt’ en probeert daar verbeteringen aan te brengen. Daar heb je misschien wat kennis over conversie optimalisatie voor nodig, maar niets dat je niet online kunt vinden. 

Wanneer er wat meer aanvragen, inschrijvingen of verkopen binnenkomen is het fijn om het proces nog wat verder te automatiseren zodat je klanten wat verder kunt helpen in hun aankoopreis zonder dat je daar de hele dag mee zoet bent. Een paar geautomatiseerde e-mails met Active Campaign of Mailchimp en wellicht nog een pagina waar klanten zelf afspraken in kunnen plannen met Calendly en de basis staat.

De kosten? Je tijd, en wellicht wat budget voor tools om het werk wat makkelijker te maken en advertentiebudget wanneer je geen tijd (of zin) hebt om te wachten.

Kennisbank

Je missie

Je missie is het ‘waarom’ van je bedrijf. Waarom is wat jouw bedrijf doet belangrijk? Wat is de reden dat je daar ooit mee bent begonnen? Wat is

Lees verder
Kennisbank

Jobs to be done

Het Jobs to be Done template helpt bij het begrijpen van je klantvraag. Om de klantvraag goed te begrijpen zijn er drie niveaus waar je

Lees verder

Laat je gegevens achter

Wij nemen contact met u op.